Glada laxen

okej, LUGN HELG! underbaaart. Tänkte skriva ett långt och härligt inlägg nu, längesen ju! Kan börja med att jag gjorde ingenting igår, skulle va med julia först men hon blev sjuk, sen blev det inplanerat med lisa och det funkade ju absolut inte alls, så skulle jag och hildis gå på bio men det fanns det inte pengar över till. Cyklade till Konsum (åh konsum) förbi erixbergsskolan där några tioåringar försökte tända eld på cykelställen och kasta ägg på fönstren, slöseri på råvaror tycker jag! Plockade ihop en godispåse och åkte hem och kollade på Hemma hos Carina Berg .. ja ni förstår dramatiken. Låg på nivå noll, ganska exakt. Somnade utan sömntablett denna gång, ovanligt typ. Vaknade idag av en massa bråk hemma, sååå jobbigt. Stack ut och joggade, eller .. hm. Jag och tre kompisar har bestämt att vi ska springa Tjejmilen (tror att det är typ runt Vänern eller nåt, säkert typ 30 mil ;O) och det är bara att ladda. Orkade 0,8 km - sen deckade jag.  Stack iallafall till stallet och ridningen, där jag körde hoppning med Studs (7 hinder på varann på raken) och det var en av de roligaste ridningarna hittils i år. Nu tänkte jag förklara lite hur ett ridpass går till, det är så många som inte vet. Look and learn:

 Hopplektion:
skritt ca 2-2.5 varv runt ridhuset
Travarbete kanske 5 minuter, varpå man varierar med volter (snurrar typ) och annat lösgörande arbete
(eventuellt trava bommar)
Galopp inlagd i traven, 10 - 20 meter kanske, ibland på stora volter
Uppvärmning på ensamt hinder/cavaletti (litet klosshinder) som senare ingår i hoppserien, hoppas 2 - 10 gånger
Delar av hinderserien hoppas minst 2 gånger med paus emellan
Vila i skritt på lång tygel, 2 varv runt ridhuset
Ev. trava ett varv, hoppa hela den uppbyggda hinderserien 2 - 5 gånger
Hoppa hela serien från andra hållet (variation är ledordet i ridning) 2 - 5 gånger
Skritta av, kanske 5 varv på lös tygel

Så gåre till alltså! Men dessimellan händer det en massa saker, hästar som vägrar på hinder osv, så hela proceduren tar ungefär en timma. Bra att veta? Kanske inte jätte, men alla vet ju hur man grejjar en fotbollslektion så jag tänkte ge världens vackraste sport lite cred här också. Iallafall, vart var vi? Juste, efter ridningen åkte jag &pappi till Ica Maxi där jag blev totalt utskämd vid kassorna. Jag föreslog nämligen att vi skulle ta en ekologisk plastkasse, pappa håller då ett aggressivt föredrag för hela Ica Maxi om vilket lurendräjeri Ekologi är och att man alltid ska lita på vanliga hederliga produkter. Sååå pinsamt faktiskt, särskilt nu i dessa tider då det är eco-hype världen över .. och med all rätta! Åker senare hem, duschar (använder ny brunutansol-produkt från i.d, underbaar!) så jag blev jämnt brun och fin. Anna kommer till mig senare och vi äter bulgursallat lövbiff med gorgonzolasås .. eller jag äter för hon har tydligen blivit vegetarian .. haha tabbe av mig. Senare dukar vi upp våra gottigheter bestående av gräddglass, kolasås, godis, popcorn, cola och massa sånt! Maaassa mums! Kollar även på Kim Novak badade aldrig i genesarets sjö, seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeg film. Verkligen, inte rekommenderad. Sen cyklade hon hem tillbaks till Sunnersta (genom Gottsunda, buhu lääskigt) och här sitter jag nu lite upplöst efter det dumma löftet jag lovat henne. Vi ska åka och träna på F&S imorn, halv elva. Halv elva. Jag upprepar: Halv elva! Måste då vakna NIO, EN SÖNDAGMORGON! känns förjävligt. Men, nu ******. Nu ska jag orka, åååh lata jag! Vi kan hålla tummarna tillsammans, ok?

Dax å slagga. Man ska liksom upp nio imorn. 9. NIO. Känns ..... bittert. Solong.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0